۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

بهزاد همایونی، آخرین ملاقات زندانی سیاسی باپدربرسر مزار او

 


بهزاد همایونی؛ آخرین ملاقات زندانی سیاسی با پدر بر سر مزار او

 بهزاد همایونی مدت‌ها قبل درخواست مرخصی داده بود تا پدرش را ملاقات کند، اما دقیقا روزی به او مرخصی دادند که پدرش درگذشت.
 آزار زندانیان سیاسی به صورت‌های گوناگون تبدیل به بخشی از سیاست سازمان‌یافته قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها شده است.
سه‌شنبه, 11 مه 2021میلاد پورعیسی

پدر «بهزاد همایونی» بیمار بود. این زندانی سیاسی مدت‌ها قبل درخواست مرخصی داده بود تا پدرش را ملاقات کند اما دقیقا روزی به او مرخصی دادند که پدرش درگذشت. آزار زندانیان سیاسی به صورت‌های گوناگون تبدیل به بخشی از سیاست سازمان‌یافته قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها شده است.

***

بروکراسی مرگ، حاکم بر سرنوشت زندانیان سیاسی، هم‌چنان قربانی می‌گیرد. خودداری از اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی و عدم صدور حکم عدم تحمل کیفر به دلیل بیماری تنها در یکی دو سال گذشته، دست‌کم یک زندانی عقیدتی را به کام مرگ برده و چندین زندانی دیگر را شکنجه داده است؛ از مرگ «بهنام محجوبی»، درویش زندانی بعد از ماه‌ها تحمل حبس بدون رسیدگی پزشکی گرفته تا موافقت نکردن با مرخصی «سیامک مقیمی»، زندانی اعتراضات آبان ۱۳٩٨ در زندان تهران بزرگ، در کنار ده‌ها مورد دیگر، روندی دیده می‌شود که قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها در اعمال فشار بر زندانیان سیاسی به کار گرفته‌اند.

در بیشتر این پرونده‌ها هم نام یک نفر، یعنی«امین وزیری»، نماینده دادستان استان تهران و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی این استان به عنوان عامل چرخه آزار زندانیان به چشم می‌خورد.

«بهزاد همایونی»، زندانی سیاسی زندان «اوین» و«جانباز» جنگ هشت ساله ایران و عراق، از آخرین مواردی است که به دلیل مخالفت امین وزیری با مرخصی او، روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، هم‌زمان با مرگ پدر سال‌خورده‌اش از زندان اوین آزاد شد.

آن طور که «صالح همایونی»، پسر این فعال مدنی به «ایران‌وایر» می‌گوید، بهزاد همایونی که برای تحمل دو سال حبس در زندان اوین به سر می‌برد، بعد از ماه‌ها درخواست مرخصی برای دیدار با پدر بیمارش و مخالفت امین وزیری، درست روز دوشنبه از زندان اوین برای خاک‌سپاری پدر خود به خانه برگشت.

او ٢٢بهمن ١٣٩٦، در یکی از خیابان‌های تهران، در حالی که پلاکاردی در حمایت از«نرگس محمدی»، زندانی سیاسی سابق در دست داشت، به همراه پسر خود «صالح»، از سوی مأموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و به بند «دو الف» زندان اوین منتقل شده بود.

صالح همایونی در مورد جزییات پرونده پدر خود که منجر به صدور حکم زندان برای او شد، می‌گوید: «بهمن ۱۳٩٦، سپاه پاسداران من و پدرم را با ضرب و شتم و در حالی که تنها یک پلاکارد در حمایت از نرگس محمدی، زندانی سیاسی سابق در دست داشت، بازداشت کرد و ما به بند دوالف زندان اوین منتقل شدیم. من در صحنه بازداشت، در حال فیلم‌برداری از پدرم بودم که پلاکارد را بالا گرفته بودند و یک‌باره مأموران با ضرب و شتم، هر دو ما را بازداشت کردند. اول من را برای این که از صحنه درگیری فیلم‌برداری نکنم، گرفتند و با فحاشی و کتک به درخت بستند، بعد همین کار را با پدرم کردند.»

تقریباً یک هفته بازداشت این پدر و پسر در سلول‌های انفرادی بند دوالف سپاه پاسداران و بعد از رسیدگی به پرونده‌ آن‌ها در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی»، بهزاد همایونی حکم دو سال حبس تعزیری روبه‌رو شد.

اجرای حکم دو سال حبس این فعال مدنی تا سال ۱۳٩٨ متوقف مانده بود که تیر ماه همین سال، بعد از سفر او به کاشان برای دیدار با «محمد مهدوی‌فر»، از زندانیان سابق، بازداشت و به زندان اوین در تهران منتقل شد.

در طول پنج ماه گذشته و با وخامت حال پدر بهزاد همایونی، خانواده‌اش بارها درخواست مرخصی او را به مسوولان قضایی ارایه کردند ولی با مخالفت امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی استان تهران، خروج این فعال مدنی از زندان هم‌زمان با مرگ پدر بیمار وی انجام شد: «در طول پنج ماهی که ما منتظر مرخصی پدرم از زندان بودیم، نهادهای قضایی به ما اعلام می‌کردند با مرخصی آقای همایونی موافقت شده است و تنها مخالفت امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی این کار را به تأخیر می‌اندازد. پدر من در تماس‌هایی که از زندان داشت، بارها از درگیری شخصی امین وزیری و آزار خود توسط این مقام قضایی سخن گفته بود. در نهایت، روز دوشنبه که از زندان آزاد شد، تنها ١٥ روز به پایان حکم او مانده بود و این آزادی بعد از درگیری لفظی شدید بین پدرم و آقای وزیری رخ داد.»

سنگ‌اندازی در برابر آزادی بهنام محجوبی، درویش زندانی از سوی امین وزیری، دادیار ناظر بر زندان با وجود داشتن حکم عدم تحمل کیفر برای این زندانی عقیدتی، به مرگ او در بهمن ماه سال گذشته منجر شد.

«کیوان صمیمی» و«ارژنگ داوودی» هم دیگر زندانیانی هستند که با لج بازی امین وزیری و علی‌رغم ابتلا به بیماری، هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.

همین روند برای «آرش صادقی»، دیگر زندانی سیاسی که به تازگی و با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد، رخ داد. «گلرخ ایرایی»، همسر این زندانی سابق قبلاً گفته بود اصرار امین وزیری بر اعزام زندانیان بیمار به بیمارستان با دست‌بند و پابند و مقاومت آرش صادقی با این دستور غیر قانونی، به وخامت بیشتر حال او انجامیده بود.

«فاطمه مثنی»، زندانی سیاسی سابق که سال گذشته به بیمارستان منتقل شده بود. او با وجود تایید پزشک مربوطه مبنی بر بستری شدن وی در بیمارستان، به دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی استان تهران، به زندان بازگردانده شد.

مخالفت با مرخصی «آرش نصیری» برای حاضر شدن بر سر مزار دختر ١٥ ساله‌اش و مقاومت در برابر مرخصی زندانیان زندان تهران بزرگ در پی شیوع ویروس کرونا، گوشه دیگری از پرونده آزار زندانیان سیاسی از سوی امین وزیری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بمب گذاری در مسیر جابجایی خامنه‌ای مزدور

  ۱ ۰ بمب گذاری در مسیر جابجایی خامنه ای ‫۰ کلیک    بالابلاگ اخبار رسیده از درون سپاه ولی امر که نیروی ویژه محافظ خامنه ای است حاکی از آن اس...